Het geheim van recruitment marketing

Als ik naar mijn zoontje van net twee jaar kijk herken ik zoveel van mezelf in hem. Volle kracht vooruit zie ik hem de wereld ontdekken. Enthousiast, gretig en vastberaden stort hij zich vol ergens op. Het is prachtig om de ontwikkeling van een kind van dichtbij mee te maken. Er is niets mooier dan de verbinding met je eigen kind. Het geheim van recruitment marketing.

Het geheim van recruitment marketing



Debbie Basic is 5 jaar werkzaam op de marketingafdeling van Abiant. Ze heeft zich gespecialiseerd in recruitment marketing.

In een markt waar de vraag groter is dan het aanbod, spreken we van schaarste. Daar hebben we nu al even mee te maken. Het is een zeer competitieve markt waarin we zelfs spreken van ‘the war on talent’ wat eigenlijk betekent: we moeten alles beter doen dan de concurrentie. Om top of mind te worden bij de doelgroep hoeven we niet aan te komen met stunts, het creëren van duurzaam resultaat doe je alleen met een sterk employer brand.

Ruim elf jaar ben ik werkzaam in de arbeidsmarktbemiddeling. Ik kan mij nog goed herinneren hoe het begon. Na het plaatsen van de vacature kon je gerust even achterover leunen. Een paar dagen na het plaatsen van de vacature zat je inbox vol met sollicitaties. In een arbeidsmarkt waar de vraag groter is dan het aanbod kunnen we daar alleen nog maar van dromen. Primair houden we ons dus bezig met het verleiden van werknemers die niet actief op zoek zijn. Experts op het gebied van recruitment marketing halen alles uit de kast om op te vallen.

Denkend vanuit de behoefte van de doelgroep en zeker vanuit die van onze opdrachtgevers is het goed om ons aanbod aan personeel nog eens kritisch te bekijken. Daarbij speelt de vacaturetekst nog steeds een sleutelrol. Een standaard vacaturetekst sluit vaak onvoldoende aan op de wensen en behoeften van de doelgroep. Om interesse te wekken en onderscheidend vermogen te creëren zoek ik altijd oprechte verbinding met de doelgroep. Zij moeten dat voelen.

Verbinding zoeken met je doelgroep is niets anders dan inspelen op potentie. Tegenwoordig
hechten werknemers bijvoorbeeld waarde aan invloed op werktijden en voor werkgevers worden vaardigheden belangrijker dan diploma’s. Daar zit ruimte. Als moeder zie ik in mijn zoontje niets anders dan potentie. Ik kijk altijd met een positieve blik. En toevallig is dat ook het geheim van recruitment marketing.