Heeft payroll nog een toekomst?

Verleden_toekomst.jpeg

Eind 2017 is er een wetsvoorstel ingediend om payrollmedewerkers op dezelfde manier te behandelen als reguliere arbeidskrachten. Is het dan nog wel mogelijk om in de toekomst personeel onder te brengen via een payrollconstructie? 

Het wetsvoorstel komt uit de koker van drie samenwerkende partijen (GroenLinks, SP, PvdA) en is in het leven geroepen om payrollmedewerkers dezelfde arbeidsvoorwaarden te geven als reguliere medewerkers bij uw bedrijf. Het gaat hierbij vooral om arbeidsvoorwaarden op het gebied van de pensioenregeling en de hoeveelheid vakantiedagen. Op dit moment wordt bij payrollorganisaties niet de pensioenregeling van de opdrachtgever, maar de regeling van Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP) gehanteerd. Daarnaast heeft een medewerker volgens de ABU-cao recht op 25 vakantiedagen, bij de cao van de NBBU is dat 24 dagen. De samenwerkende partijen stellen nu dat payrollmedewerkers niet beoordeeld mogen worden als uitzendmedewerkers en dus dezelfde rechten hebben als reguliere krachten binnen uw bedrijf.  De partijen hebben hiervoor een wetsvoorstel ingediend en de mogelijkheid bestaat dat het over een aantal jaren werkelijkheid wordt. 

Het doel van deze partijen is  niet om payroll uit te bannen. Het gaat ze alleen om gelijke behandeling van payrollers en reguliere arbeidskrachten. 

Payroll gaat veranderen de komende jaren maar zal niet verdwijnen. De arbeidsvoorwaarden zullen op termijn gelijk getrokken worden met reguliere arbeidskrachten, maar de overige voordelen blijven voor u als ondernemer van kracht. 

Benieuwd welke voordelen? Bel naar de Helpdesk Payroll via 050 - 206 00 50 of mail naar payroll@abiant.nl