Zorg dat de werknemer blijft

gezellig.jpg

Hoe zorg ik dat werknemers blijven?

In mijn vorige blog “Zoek jij het schaap met vijf poten?” gaf ik aan dat steeds meer werkgevers grote moeite hebben met het vinden van nieuwe medewerkers. Minstens zo’n grote uitdaging is het aan boord houden van personeel. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt durven steeds meer werknemers een stap in hun carrière te zetten buiten de deur van hun huidige werkgever. Daarnaast vinden jonge professionals het belangrijk om in het begin van hun carrière bij verschillende werkgevers aan de slag te gaan. In deze blog geef ik handige tips om de kans op verloop te verkleinen.

Staat de medewerker bij jouw bedrijf helemaal centraal, maar is het verloop alsnog hoger dan gewenst? Kijk dan ook eens naar de misse en visie van uw bedrijf. Welke koers gaat het bedrijf varen en welke rol kunnen medewerkers daarin vervullen? Wanneer er een duidelijke visie is over de markt, wat de rol van uw bedrijf daarbinnen is, dan is de kans groot dat werknemers graag helpen met het realiseren van deze doelstellingen. 

Krijg grip op verloop.

Het is belangrijk om met welgemeende aandacht in werknemers te investeren. Salaris is en blijft een belangrijk punt, maar dit wordt op de voet gevolgd door een prettige werksfeer en werkomgeving. Ook het bieden van goede doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling binnen een onderneming draagt absoluut bij aan het voor lange tijd behouden van medewerkers.

Het effect van écht persoonlijke aandacht
Medewerkers zitten niet meer te wachten op het standaard functioneringsgesprek dat 1 of 2 keer per jaar gepland staat. Maar wat willen medewerkers wel? Op welke punten moeten werkgevers letten?

1. Luister naar de medewerker
Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En wat is daarvoor nodig? Luister goed naar de wensen van een medewerker. Zeker wat betreft carrièreontwikkeling en biedt hierin ondersteuning. Creëer betrokkenheid en daarmee loyaliteit door medewerkers mee te laten denken en luister naar hun visie op zaken binnen hun vakgebied.

2. Flexibiliteit
Biedt waar mogelijk medewerkers de kans om flexibel te werken. Een goede balans tussen werk en privé wordt uitermate belangrijk gevonden. Wil een medewerker liever om 9 uur beginnen in plaats van 8 uur omdat er dan ’s ochtends thuis minder stress is in verband met het naar school brengen van de kinderen? Bespreek dan de mogelijkheden met elkaar.

3. Waardering
Bedank medewerkers regelmatig voor hun inzet. Dit hoeft niet altijd met een bonus of salarisverhoging, ook een oprecht compliment doet wonderen. Een goede werkgever vandaag de dag is oprecht geïnteresseerd, is eerlijk en heeft respect voor zijn werknemers.

4. Zelfstandigheid
Een grote mate van zelfstandigheid geeft uitdaging aan een functie. Stimuleer creativiteit en zorg dat er ruimte is voor het ontwikkelen van eigen ideeën. Het zorgt voor een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en vergroot de binding met de organisatie.

5. Prettige werksfeer
Tot slot is het belangrijk, misschien wel het aller belangrijkste, om te zorgen voor een goede werksfeer. Een prettige werksfeer heeft niet alleen een positief effect op de persoonlijke prestaties van medewerkers, maar zorgt ook voor meer flexibiliteit en het motiveert om elkaar als team te ondersteunen en gezamenlijk successen te behalen.

Staat de medewerker bij jouw bedrijf helemaal centraal, maar is het verloop alsnog hoger dan gewenst? Kijk dan ook eens naar de misse en visie van uw bedrijf. Welke koers gaat het bedrijf varen en welke rol kunnen medewerkers daarin vervullen? Wanneer er een duidelijke visie is over de markt, wat de rol van uw bedrijf daarbinnen is, dan is de kans groot dat werknemers graag helpen met het realiseren van deze doelstellingen. 

Heeft u hulp nodig met de werving van uw personeel? Neem geheel vrijblijvend contact met mij op via 050 – 206 00 91 of mail naar vacature@abiant.nl.