Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Veiligheid
  • 15 tips om veilig te rijden in de winter

15 tips om veilig te rijden in de winter

  • 14 januari 2021
  • Veiligheid
  • Maaike de Boer

Prachtige sneeuwlandschappen en bevroren sloten om op te schaatsen. In Nederland staat het winterseizoen helaas niet altijd garant voor winterse taferelen. Desondanks is het gedurende de wintermaanden belangrijk om goed voorbereid op pad te gaan. Vervang zomerbanden door winterbanden en pas tijdens winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel, je rijgedrag aan. Lees onderstaande 15 tips en je weet hoe je veilig op pad kunt.

15 tips om veilig te rijden in de winter
  1. Rijd met winterbanden
    Zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius komt, heb je met zomerbanden minder grip. Vervang je autobanden daarom tijdig door winterbanden of 4-seizoenenbanden. Merk je tijdens het rijden dat je minder grip op de weg hebt en gaat slippen? Schakel dan terug naar de tweede versnelling, dit vermindert het slipgevaar. Op ondergesneeuwde wegen is het sowieso verstandig om je snelheid te verminderen en niet te hard te remmen.

  2. Controleer de bandenspanning
    Bij een juiste bandenspanning komen de bandeigenschappen beter naar voren waardoor je een betere grip hebt. Daarnaast bespaar je ook nog brandstof door met de juiste bandenspanning te rijden. 

  3. Vul de koel- en sproeivloeistof aan met antivries
    Antivries, de naam zegt het al, zorgt ervoor dat er niets bevriest. Gedurende de herfst- en wintermaanden zijn de ruiten van je auto vaak viezer. In combinatie met een laagstaande zon kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Het is daarom belangrijk om schone ruiten te hebben.

  4. Kruipolie in autosloten
    Om te voorkomen dat je slot bevriest kun je bijvoorbeeld kruipolie in je sloten spuiten zodat je voortaan direct je slot kunt openen. Is je slot bevroren? Gebruik dan slotontdooier of een zakje warm water. Is er niks wat je kunt gebruiken in de buurt? Ga dan met je lichaam tegen de auto aanstaan.

  5. Voorkom accuproblemen
    Zodra de temperatuur onder de nul graden zakt, neemt de capaciteit van de startaccu behoorlijk af. Zorg daarom dat je af en toe ook een wat langere autorit maakt zodat de accu weer kan opladen.

  6. Parkeer in de eerste versnelling
    Zet je auto niet op de handrem want dan kan deze bevriezen. Parkeer daarom je auto in de eerste versnelling. Is je handrem toch bevroren? Laat dan de motor ongeveer een kwartier draaien met de kachel uit. De handremkabel ontdooit dan vanzelf.

  7. Rubbers insmeren
    Ruitenwissers en deurrubbers kunnen vastvriezen. Smeer daarom de rubbers in met bijvoorbeeld rubbervet. Ruitenwissers kun je eventueel ook omhoog zetten, dan kunnen ze ook niet vastvriezen.

  8. Verwijder sneeuw van de auto
    Ligt er sneeuw op je auto? Verwijder dit dan van je auto omdat wanneer je plotseling moet remmen de sneeuw op je ruiten terecht kan komen waardoor je niks meer kunt zien. Levensgevaarlijk dus. Maak ook de koplampen, knipper- en achterlichten sneeuw- en ijsvrij.

  9. Zorg voor goed zicht
    Als autobestuurder moet je voldoende zicht naar voren en opzij hebben. De autoruiten moet je dus ijsvrij maken en mogen ook niet beslagen zijn; je moet immers tijdig kunnen reageren op onverwachte situaties. 

    Om ijsvorming te voorkomen kun je een speciale deken kopen voor over de voorruit, een andere manier om je autoruiten ijsvrij te maken is door een ijskrabber te gebruiken of antivriesspuit. Gebruik absoluut geen heet water, dit kan ervoor zorgen dat de ruit barst door het temperatuurverschil.

  10. Houd afstand
    Autorijden in de winter vraagt om een aangepaste rijstijl. Ook wanneer je winterbanden hebt is het verstandig om je rijgedrag aan te passen. Op een glad wegdek is de remweg langer dan normaal. Op een besneeuwde weg is de remafstand zelfs vier keer langer. Houd daarom voldoende afstand van medeweggebruikers.

  11. Pas je snelheid aan
    Wanneer er sprake is van sneeuwval of ijzel kan je remweg verviervoudigen. Matig daarom je snelheid!

  12. Kijk ver vooruit
    Let goed op je medeweggebruikers en mogelijke gevaarlijke situaties zoals stoplichten en files. En houd rekening met veranderingen van wegdek. Bijvoorbeeld bij bruggen, viaducten en afritten.

  13. Rijd constant
    Door rustig te rijden voorkom je dat je gaat slippen. Rem dus niet te hard, trek langzaam op en stuur niet te abrupt. Gebruik geen cruisecontrol.

  14. Blijf kalm als je slipt
    Merk je dat je geen grip meer hebt met je auto en dat je in een slip raakt? Blijf altijd kalm! Laat het gaspedaal los, rem niet en trek vooral niet hard aan het stuur. Stuur rustig iets bij in de richting waar je naartoe wilt.

  15. Blijf thuis
    Is het niet vertrouwd om op pad te gaan? Wees verstandig en blijf thuis. 

Over de auteur

Maaike de Boer

Contentmarketeer

Maaike de Boer werkt sinds 2016 als contentmarketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Infographic: Groep werkenden Abiant Uitzendgroep

Algemeen

Infographic: Groep werkenden Abiant Uitzendgroep

Ontdek de trends en demografische kenmerken van de werkenden bij Abiant in 2023. Deze infographic biedt inzicht in de gemiddelde leeftijd, woonplaats, werktijden, opleidingsniveau, brancheverdeling, genderverdeling en contractfase van de kandidaten. Leer meer over de diverse groep werkenden die Abiant in 2023 vertegenwoordigde.
Lees meer
Zo werkt dat: Zelfonderzoek en rapportage bij ongevallen

Veiligheid

Zo werkt dat: Zelfonderzoek en rapportage bij ongevallen

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft een nieuwe werkwijze voor onderzoek bij ongevallen ingevoerd, waarbij werkgevers nu vaak zelf hun onderzoek kunnen uitvoeren. Na uitgebreid onderzoek en een pilot bleek deze aanpak te leiden tot meer investeringen in veiligheidsmaatregelen door werkgevers. De inspecteurs zijn ook getraind in deze nieuwe aanpak, die gebaseerd is op vertrouwen en gericht is op preventie. De meldingsplicht voor arbeidsongevallen blijft bestaan en werkgevers moeten niet alleen naar de basisoorzaak, maar ook naar achterliggende oorzaken kijken om de veiligheid daadwerkelijk te verbeteren.
Lees meer
Zorg dat de werknemer blijft

Algemeen

Zorg dat de werknemer blijft

Steeds meer werkgevers hebben grote moeite met het vinden van nieuwe medewerkers. Minstens zo’n grote uitdaging is het aan boord houden van personeel. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt durven steeds meer werknemers een stap in hun carrière te zetten buiten de deur van hun huidige werkgever. Daarnaast vinden jonge professionals het belangrijk om in het begin van hun carrière bij verschillende werkgevers aan de slag te gaan. In deze blog geef ik handige tips om de kans op verloop te verkleinen.
Lees meer
Het schaap met vijf poten

Algemeen

Het schaap met vijf poten

De huidige arbeidsmarkt is voor het eerst in jaren weer ‘gespannen’. De vraag naar arbeid is bovengemiddeld terwijl het beschikbare aanbod arbeidskrachten relatief laag is. Door de aantrekkende economie hebben steeds meer bedrijven moeite met het vinden van personeel. Goede mensen vinden en behouden is essentieel voor een bedrijf. Het is in de huidige markt dus steeds belangrijker om goed na te denken over het wervingstraject voor nieuw personeel. Maar hoe vind je in tijden van schaarste goed personeel?
Lees meer
Niet gevonden

Algemeen

Niet gevonden

Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld hoe ik kandidaten wél weet te vinden voor openstaande vacatures. Opdrachtgevers hebben namelijk meer en meer moeite om juiste kandidaten te vinden. Sollicitanten zijn er nauwelijks en wanneer er dan eindelijk een sollicitant reageert, blijkt deze totaal niet aan te sluiten bij het profiel. Zelfs niet wanneer het beeld van het ‘Schaap met vijf poten’ wordt losgelaten.
Lees meer
Werken met stieren? Voorkom ongelukken

Veiligheid

Werken met stieren? Voorkom ongelukken

Werken met stieren is niet zonder risico's. Elk jaar zijn er gemiddeld 1 à 2 dodelijke ongelukken met stieren in ons land. De meeste (dodelijke) ongelukken met stieren zijn veroorzaakt door kopstoten, trappen en het uitglijden van de stier. Met de juiste voorbereiding en informatievoorzienig kunnen ongevallen worden voorkomen.
Lees meer