Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Ik zoek werk
  • Blogs
  • Een nieuwe CAO voor Uitzendkrachten: meer zekerheid en eerlijke beloning

Een nieuwe CAO voor Uitzendkrachten: meer zekerheid en eerlijke beloning

  • 14 november 2025
  • Wet- en regelgeving
  • Mariëlle Sekhuis (1)

Het is bijna zover: op 1 januari 2026 gaat de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten in. En dat is een belangrijke stap vooruit. De cao geeft flexmedewerkers meer werk- en inkomenszekerheid en sluit aan bij het wetsvoorstel Meer Zekerheid flexwerkers. Een goede ontwikkeling wat mij betreft, maar wel eentje die het nodige van de uitzendonderneming en zijn opdrachtgevers vraagt.

Een nieuwe CAO voor Uitzendkrachten: meer zekerheid en eerlijke beloning

De grootste verandering is de invoering van gelijkwaardige beloning. De huidige inlenersbeloning verdwijnt. Vanaf 2026 moeten de arbeidsvoorwaarden van de flexmedewerker minstens evenveel waard zijn als die van de medewerker bij de opdrachtgever die hetzelfde of vergelijkbaar werk doet. Dat betekent dat de arbeidsvoorwaarden van de flexmedewerker niet precies hetzelfde hoeven te zijn, maar dat het totaal wel even veel moet opleveren.

Een voorbeeld: krijgt een medewerker bij de opdrachtgever 26 vakantiedagen, dan mag de uitzendonderneming dit op een andere manier invullen, zolang het totaal maar gelijkwaardig is. Denk aan 20 vakantiedagen in tijd en 6 dagen die in geld worden uitgekeerd. De manier van toekennen is anders, maar de waarde blijft gelijk.

Ook op het gebied van pensioen verandert er veel. De StiPP-regeling wordt per 1 januari 2026 verbeterd, waardoor flexmedemerkers meer pensioen gaan opbouwen. Zowel de uitzendonderneming als de flexmedewerker betalen hiervoor een hogere premie. Omdat pensioen onderdeel is van de gelijkwaardige beloning, geldt bovendien: als de opdrachtgever een betere pensioenregeling heeft, moet de flexmedewerker hiervoor worden gecompenseerd. Heeft de opdrachtgever geen of een mindere regeling, dan krijgt de flexmedewerker gewoon de StiPP-regeling.

Verder gaat het fasesysteem veranderen. Dit systeem bepaalt welke uitzendovereenkomst een flexmedewerker krijgt. De wijziging gaat in zodra het wetsvoorstel Meer zekerheid flexwerkers op dit punt ingaat, waarschijnlijk 1 januari 2027. De belangrijkste aanpassing is dat fase B wordt verkort van 3 naar 2 jaar. Binnen die periode mogen 6 tijdelijke contracten worden afgesloten. Voor uitzendondernemingen betekent dit iets minder flexibiliteit, maar nog altijd aanzienlijk meer dan reguliere werkgevers hebben.

Ook de onderbrekingstermijn in het fasesysteem wordt aangepast. Nu begint een flexmedewerker weer in fase A na een onderbreking van 6 maanden. Dit wordt 60 maanden. Zolang er dus geen onderbreking van meer dan 5 jaar is geweest, loopt de telling in het fasesysteem gewoon door. Deze nieuwe termijn van 60 maanden gaat overigens ook gelden voor de reguliere werkgever en de ketenregeling.

De nieuwe cao vraagt behoorlijk wat van de uitzendonderneming en de opdrachtgever. Zeker in het begin, want voor de gelijkwaardige beloning moeten alle arbeidsvoorwaarden bij de opdrachtgever in kaart worden gebracht. Dat is een flinke klus, maar levert ook veel op. Want met de nieuwe cao zorgen we er samen voor dat flexmedewerkers eerlijk worden beloond en zich net zo gewaardeerd voelen als de medewerker bij de opdrachtgever. En dat is een mooie ontwikkeling! 

Over de auteur

Mariëlle Sekhuis (1)

Jurist

Mariëlle is jurist met meer dan 20 jaar ervaring in het arbeidsrecht en de uitzendsector.

Lees onze blogartikelen

Een nieuwe CAO voor Uitzendkrachten: meer zekerheid en eerlijke beloning

Wet- en regelgeving

Een nieuwe CAO voor Uitzendkrachten: meer zekerheid en eerlijke beloning

Het is bijna zover: op 1 januari 2026 gaat de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten in. En dat is een belangrijke stap vooruit. De cao geeft flexmedewerkers meer werk- en inkomenszekerheid en sluit aan bij het wetsvoorstel Meer Zekerheid flexwerkers. Een goede ontwikkeling wat mij betreft, maar wel eentje die het nodige van de uitzendonderneming en zijn opdrachtgevers vraagt.
Lees meer
Infographic: Groep werkenden Abiant Q1 2025

Algemeen

Infographic: Groep werkenden Abiant Q1 2025

Wie zijn de mensen achter het werk? In deze infographic zie je hoe flexmedewerkers van Abiant er in het eerste kwartaal van 2025 uitzien. Van leeftijden en woonplaatsen tot functieniveau, contractvorm en branche: we hebben het voor je op een rij gezet. Een mooi inkijkje in de veelzijdigheid van onze flexibelle collega's.
Lees meer
Solliciteren in tijden van AI

Algemeen

Solliciteren in tijden van AI

AI is nu al niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. En ja, kunstmatige intelligentie heeft ook zijn intrede gedaan in sollicitatieprocedures! Je kunt tegenwoordig je cv en motivatiebrief door AI laten schrijven, slimme antwoorden genereren op lastige interviewvragen en zelfs een sollicitatiegesprek simuleren. Dit lijkt handig. Maar is dat ook echt zo?
Lees meer
Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer