Do's en don'ts op de werkvloer

Do's en don'ts op de werkvloer

De meeste mensen hebben collega’s waarmee ze moeten samenwerken. Het is natuurlijk fijn als je goed kan samenwerken, maar ook plezier met elkaar kan hebben. Naast vakkennis en vaardigheden werkt een positieve instelling goed voor de omgang met collega’s en voor jezelf. Gedraag je zoals je wilt dat anderen zich tegenover jou gedragen. Ga respectvol met elkaar om, luister, toon begrip en flexibiliteit, aanvaard feedback op een volwassen manier en blijf vriendelijk en professioneel. Eén van de 'do's' is een eenvoudige maar goede tip: glimlach.

Do’s: wat maakt jou een prettige collega?

  1. Respect
    Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is wel de basis van collegiaal zijn. Benader elkaar met aandacht en vriendelijkheid. Maak af en toe een praatje, groet elkaar en bedank je collega’s wanneer ze jou hebben geholpen. Behandel al je collega’s op dezelfde manier: van je collega op de kantoor tot directeur, iedereen verdient evenveel respect.

  2. Werk afmaken
    Het is belangrijk dat je je werk afmaakt. Ben je bijna vrij en moet je nog even snel wat afmaken, doe dat vooral, wees dan niet te beroerd om wat langer te blijven. Je laat een goede indruk achter en collega’s waarderen het als je je werk afmaakt.

  3. Help anderen
    Iedereen vraagt weleens om hulp om een probleem op te lossen in zijn werk. Misschien vind je het niet altijd leuk of heb je weinig tijd om iemand te helpen, maar als het kan doe het dan. Je werkt samen aan iets en je probeert je collega’s te helpen waar nodig. Als je collega’s graag helpt, willen ze jou ook helpen en hierdoor krijg je een prettige werksfeer.

  4. Toon belangstelling
    Wees oprecht geïnteresseerd in het leven van je collega’s. Hierdoor leer je elkaar beter kennen en kunnen er leuke gesprekken ontstaan. Daarnaast zal het samenwerken veel beter gaan, omdat je elkaar beter begrijpt. Samenwerken met een bekende gaat beter dan samenwerken met iemand die je niet kent.

  5. Wees open
    Als er een conflict is op de werkvloer of er zit je iets dwars, praat erover en los het op. Kaart het item aan, als je erover zwijgt, maak je het probleem alleen maar groter. Probeer jezelf rustig en direct uit te drukken. Ook invullen voor een ander gebeurt te gauw, we gaan er vaak vanuit dat we weten wat goed is voor een ander. Check het door te vragen en laat aannames achterwege.

  6. Feedback
    Hoe beter de relatie met collega’s, hoe beter je dingen met ze kunt bespreken. Ook als het gaat om het geven van feedback. Dus moet je iets van het hart? Maak het bespreekbaar. Houd je feedback concreet en praktisch, zodat je collega er ook iets mee kan. Dat kan best moeilijk zijn, maar uiteindelijk draagt het wel bij aan een betere sfeer. Hier staat natuurlijk wel tegenover dat je ook zelf openstaat voor feedback.

Don'ts: welke zaken leiden tot irritatie en kun je beter achterwege laten
Naast dat het te koud of te warm is op de werkvloer of er zijn vervelende geluiden, zijn het vooral de mensen met wie we samenwerken die ons soms op de zenuwen werken.
Als jij je ook weleens aan onderstaande zaken schuldig maakt op de werkvloer, bedenk dan dat collega’s zich vaak aan hetzelfde storen als jij doet. Laat ze achterwege.

  • Telefoongebruik voor privézaken; appen, bellen, social media checken
  • Roddelen over en/of zeuren tegen collega’s
  • Te laat komen of te vroeg weggaan
  • Ongepaste kleding; te casual of te uitdagend
  • Gebrek aan goede manieren en taalgebruik; schelden, seksistisch, racistisch
Lijn.jpg