Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Algemeen
  • 6 praktische tips voor thuiswerkers

6 praktische tips voor thuiswerkers

  • 27 augustus 2024
  • Algemeen
  • Marja Dijkstra

Thuiswerken, voor de één een zegen, voor de ander een straf. Maar we ontkomen er niet aan. Werk zoveel mogelijk thuis, was en is nog steeds de norm. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat je thuiswerken zo prettig en productief mogelijk maakt? Wij geven je 6 praktische tips over hoe je werken vanuit huis het beste aanpakt.

6 praktische tips voor thuiswerkers

1. Kies je werkplek

Thuiswerken begint natuurlijk met een goede werkplek. Een plek waar je fijn kunt werken, goed kunt zitten en zo min mogelijk prikkels van buitenaf krijgt. Waarschijnlijk heb je inmiddels een vaste werkplek in het huis gevonden, maar bedenk ook dat je hierin kunt variëren. Dat is vaak ook beter voor je rug en schouders. Heb je bijvoorbeeld een online vergadering waarbij je veel moet luisteren, dan kun je dat wellicht ook vanuit een stoel in de woonkamer doen. Heb je creatieve taken, dan word je in een rommelige omgeving vaak meer op ideeën gebracht dan in een steriele ruimte. Voor andere taken, zoals een ingewikkeld advies afronden, is een opgeruimde omgeving juist weer beter.

2. Start je dag alsof je naar kantoor gaat

Zorg ervoor dat je een vaste routine ontwikkelt die vergelijkbaar is met een normale werkdag op kantoor. Wellicht kun je je wekker iets later zetten omdat je geen reistijd hebt, maar probeer voor de rest hetzelfde ritueel te volgen. Kleed je netjes aan, ontbijt zoals je gewend bent en log in op een vast moment. Maak vervolgens een planning wat je die dag wilt doen, welke taken je wilt afronden en werk in tijdsblokken. Heb je terugkerende taken, plan die dan op vaste momenten in.

3. Las korte pauzes in

Op je werk heb je vaak logische onderbrekingen. Een praatje op de gang of bij de koffieautomaat, een kort overleg met een collega die een paar deuren verderop zit of de dagelijkse lunch met collega’s. Thuis moet je deze onderbrekingen zelf creëren. Zorg er daarom voor dat je regelmatig een korte pauze neemt. Loop bijvoorbeeld even naar de keuken voor een glas water, doe de was in de wasmachine of haal de post uit de brievenbus. Door deze korte pauzes zorg je ervoor dat je regelmatig van houding verandert en het werk langer volhoudt.

4. Blijf bewegen

Normaal gesproken fiets je bijvoorbeeld naar je werk of loop je regelmatig het gebouw rond en de trappen op. Als je thuiswerkt kom je vaak niet aan je dagelijkse beweging. Zorg er daarom voor dat je op een andere manier blijft bewegen. Ga bijvoorbeeld een frisse neus halen tijdens de lunchpauze, fiets na werktijd even naar de winkel voor boodschappen of sport een uurtje langer. Dit zorgt ervoor dat je loskomt van het werk en de volgende werkdag weer fris aan de slag kunt gaan.

5. Houd contact met je collega’s

Veel mensen missen de collega’s om zich heen voor de extra gezelligheid, het sparren en de motivatie. Probeer daarom het contact met je collega’s online voort te zetten. Door bijvoorbeeld te videobellen via Skype, Microsoft Teams of Google Hangouts kun je elkaar niet alleen horen maar ook zien. Of gebruik de ouderwetse telefoon en start je werkdag met een kort telefoongesprek met je directe collega om de dag door te nemen. Dan weet je wat de ander gaat doen en wat er van jou wordt verwacht. Daarnaast kun je ook een WhatsApp-groep starten voor wat virtuele small talk. Zo kun je elkaar dingen vertellen die je ook bij het koffieapparaat of op de werkplek zou delen.

6. Sluit je werkdag af

De valkuil van thuiswerken is dat je door blijft gaan. Normaal gesproken zie je aan het eind van de werkdag collega’s aanstalten maken om te vertrekken. Als je thuiswerkt zul je zelf moeten bepalen wanneer je werkdag erop zit. Probeer je daarom te houden aan de vaste werktijden. Werk je van 8:30 – 17:00 uur? Sluit dan bij voorkeur om 17:00 uur af. Zit je midden in een mail die nog verstuurd moet worden, maak die dan gerust af, maar zorg dat je niet te lang doorgaat. Ruim na een werkdag je werkplek op of sluit de deur van je werkplek en zoek bewust een andere ruimte op. Tijd voor ontspanning. Gebruik de tijd die je normaal gesproken kwijt bent om naar huis te rijden voor quality time met het gezin of wat extra me-time. Morgen is er weer een thuiswerkdag.

Wil je je eens oriënteren en ben je benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn op de huidige arbeidsmarkt? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen met je wat we voor jou kunnen betekenen.

Over de auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer