Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Algemeen
  • Van flexibele schil tot personele ontzorging: de voordelen van een uitzendbureau
  • Ik zoek werk
  • Blogs
  • Van flexibele schil tot personele ontzorging: de voordelen van een uitzendbureau

Van flexibele schil tot personele ontzorging: de voordelen van een uitzendbureau

  • 18 januari 2022
  • Algemeen
  • Marja Dijkstra

Met een flexibele schil ben je als organisatie wendbaarder en kun je inspelen op een tijdelijke vraag naar arbeid. Het inzetten van uitzendkrachten is daarvoor natuurlijk uitermate geschikt. Maar er zijn nog meer redenen waarom het inschakelen van een uitzendbureau een slimme keus kan zijn. We zetten de belangrijkste voordelen van werken met een uitzendbureau voor je op een rij. 

Van flexibele schil tot personele ontzorging: de voordelen van een uitzendbureau

Voordeel 1: Flexibele schil

Het inschakelen van een uitzendbureau is zoals gezegd een logische stap als je een flexibele schil nodig hebt. Het grootste voordeel van werken met uitzendkrachten is namelijk dat je ze uitsluitend hoeft in te zetten wanneer het nodig is. Bijvoorbeeld in geval van piek- en vakantieperiodes, vervanging bij ziekte, of voor tijdelijke projecten. Je kunt weer gemakkelijk afscheid van ze nemen op het moment dat er minder werk is, het project is afgerond of de ziekteperiode erop zit. Met behulp van een uitzendbureau bouw je gemakkelijk een flexibele schil op en voorkom je onnodig hoge loonkosten. Wees je er wel van bewust dat uitzendcontracten ook flexibiliteit bieden aan de medewerkers. Uitzendkrachten kunnen op ieder gewenst moment vertrekken. Neem dit dus mee in de overweging.

Tip: Met een strategische personeelsplanning kun je de personeelsbehoeften van je organisatie op de korte, middellange en lange termijn in kaart brengen. Dat helpt je ook om een zorgvuldige afweging te maken tussen vast en flex.

Voordeel 2: Tijdwinst bij werving en selectie

De sollicitatieprocedure voor uitzendkrachten is minder tijdrovend dan die voor eigen medewerkers. Je kunt de werving en selectie namelijk volledig overlaten aan het uitzendbureau. Het is niet nodig om zelf vacatures op te stellen, grote stapels sollicitaties door te nemen en referenties te controleren. Ook heb je geen kosten voor het plaatsen van personeelsadvertenties. De kans is groot dat een uitzendbureau sneller geschikte kandidaten voor je vindt. Uitzendbureaus kennen de markt namelijk goed, beschikken over een goed netwerk en hebben toegang tot een grote groep werkzoekenden. Dit zorgt op alle terreinen voor tijdwinst.

Voordeel 3: Meer flexibiliteit in contracten

Als je een medewerker zelf in loondienst neemt, kun je maximaal drie tijdelijke contracten aanbieden in maximaal drie jaar tijd. Een uitzendbureau kan echter tijdelijke contracten aanbieden gedurende een periode van vier jaar. Als werkgever heb je dus veel langer de tijd om te bepalen of iemand past bij de functie en het bedrijf. Dit biedt meer zekerheid en verlaagt het risico dat vaste dienstverbanden met zich meebrengen.

Voordeel 4: Minder administratieve rompslomp

Wanneer je gebruik maakt van uitzendkrachten, heb je veel minder administratieve rompslomp. Daardoor kun je aanzienlijk besparen op de kosten van je personeelsadministratie. Het uitzendbureau is namelijk de officiële werkgever. Dat betekent dat het uitzendbureau de lonen uitbetaalt en de premies en loonheffingen afdraagt. Ook is het verantwoordelijk voor alle andere administratieve verplichtingen die bij het werkgeverschap horen. Denk daarbij aan het verstrekken van loonstroken, toekennen van vakantiedagen en het administreren van ziek- en betermeldingen.

Voordeel 5: Geen loondoorbetaling bij ziekte

Als een van je vaste werknemers ziek wordt, dan ben je al werkgever verplicht om tot maximaal twee jaar loon door te betalen. Deze verplichting geldt niet bij ziekte van uitzendkrachten. Jij bent namelijk niet de werkgever van de uitzendkracht, maar slechts de inlener. Het uitzendbureau is de feitelijke werkgever en daarom ook verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte.

Door de expertise van een uitzendbureau in te huren, kun je als werkgever dus optimaal gebruik maken van de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Een uitzendbureau kan je namelijk volledig ontzorgen op personeelsgebied. Zo houd je zelf meer tijd over voor je core business. 

Over de auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer