Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

  • Financieel
  • Hoe houd je je personeelskosten onder controle?

Hoe houd je je personeelskosten onder controle?

  • 8 januari 2024
  • Financieel
  • Marja Dijkstra

Personeelskosten vormen vaak het grootse deel van de bedrijfskosten. Geen wonder dat daar vaak als eerste naar gekeken wordt op het moment dat er bezuinigd moet worden. Maar hoe bezuinig je zonder jezelf in de vingers te snijden? Je wilt immers je medewerkers niet demotiveren of de toekomst van je bedrijf op het spel zetten. In deze blog geven we je daarom wat praktische tips om slim te besparen op personele kosten.

Hoe houd je je personeelskosten onder controle?

Welke personeelskosten zijn er?

Laten we eerst eens stilstaan bij de kosten die vallen onder de noemer personeelskosten. Vaak worden ze onderverdeeld in:

  • directe loonkosten; denk aan salaris, vakantietoeslag en winstuitkering
  • indirecte loonkosten; zoals pensioenkosten, reiskosten, onkostenvergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • verplichte premies en bijdragen; de verplichte loonheffingen aan de Belastingdienst
  • overige kosten; o.a. kosten werkplek, opleidingskosten, arbo-voorzieningen en facilitaire zaken

Wat kost een gemiddelde werknemer?

De gemiddelde loonkosten per gewerkt uur kwamen in het derde kwartaal van 2023 uit op 43 euro. Dit is het gemiddelde van alle branches. De lonen en loonkosten verschillen sterk per bedrijfstak. De loonkosten zijn het hoogst in de handel, vervoer en horeca. In deze bedrijfstak zijn ook de meeste werknemers werkzaam.

Tip 1: Kijk naar de subsidiemogelijkheden voor personeel
Dit is de eerste tip die we je willen meegeven. Voor sommige werknemers kun je namelijk tegemoetkomingen of subsidies krijgen, waardoor de loonkosten een stuk lager uitvallen. Met name als je nieuwe medewerkers aantrekt uit bepaalde doelgroepen, zoals 56-plussers of arbeidsgehandicapten, zijn er forse subsidies te krijgen. Als je goed gebruikmaakt van de subsidiemogelijkheden kun je er duizenden euro’s per jaar mee besparen.

Mogelijke subsidieregelingen zijn:

  • Loonkostenvoordeel (LKV)
  • Lage-inkomensvoordeel (LIV)
  • Loonkostensubsidie

Tip 2: Benut de ruimere werkkostenregeling
Via de werkkostenregeling (WKR) kun je als werkgever onbelaste vergoedingen aan jouw werknemers geven. Dit kunnen zaken zijn als werkkleding, kerstpakketten, laptops, fietsen of sportabonnementen of kerstpakketten. Binnen de WKR heb je een vrije ruimte, een percentage van het totale fiscale loon, waarbinnen je uitgaven kunt doen rondom personeel zonder dat je er loonbelasting over betaalt.

Tip 3: Stel je arbeidsvoorwaardenpakket slim samen
Hoe bied je een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket zonder direct diep in de buidel te hoeven tasten? Door slim om te gaan met je arbeidsvoorwaarden.

  • Zet bijvoorbeeld in op andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een abonnement op de sportschool of een leaseauto. Dat kan er ook voor zorgen dat een lager basisloon geaccepteerd wordt.
  • Overweeg het invoeren van prestatiebeloningen of bonussen. Zo koppel je het bedrijfsresultaat aan het loon van je werknemer. Daardoor loop je minder financieel risico.
  • Medewerkers willen hun werktijden en vrije dagen steeds meer zelf kiezen en bepalen. Dus probeer op dat terrein wat extra’s te bieden. Bijvoorbeeld door flexwerken toe te staan of het kopen of verkopen van vakantiedagen.
  • Ontzorgen zorgt ook voor een positief gevoel bij medewerkers en levert vaak ook een betere nachtrust op. Bied je medewerkers bijvoorbeeld een goede collectieve zorgverzekering met aanvullende pakketten en collectiviteitskorting. Of biedt ze naast de collectieve pensioenopbouw een jaarlijks pensioengesprek aan waarin medewerkers persoonlijke informatie krijgen over individuele pensioenopbouw en pensioenleeftijd en eventuele extra pensioenbehoefte.

Tip 4: Kies voor flexibele arbeidscontracten
Ben je van plan om een nieuwe medewerker aan te nemen, maar weet je nog niet voor welke duur? Dan is het vaak lastig om een tijdelijk contract aan te bieden, zeker gezien de huidige wet- en regelgeving. In zo’n geval kan het inschakelen van een uitzendbureau een interessante optie zijn voor jouw organisatie. 

Op het moment dat je jouw vacature neerlegt bij een uitzendbureau verzorgen zij de werving en selectie en stellen geschikte kandidaten aan je voor. Wanneer jij hebt bepaald wie jij wilt aannemen, biedt het uitzendbureau de medewerker een tijdelijk contract. Dat betekent dat zij juridisch werkgever worden van de medewerker en de risico’s bij ziekte en/of arbeidsongeschiktheid dragen. Maar er zijn nog meer redenen waarom het inschakelen van een uitzendbureau een slimme keus kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan tijdswinst bij sollicitatieprocedures en minder administratieve lasten.

Over de auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij Abiant. Zij schrijft onder andere artikelen voor abiant.nl en voor onze bedrijfsmagazines De Abianter en De Abianter Agro.

Lees onze blogartikelen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Algemeen

Mentale gezondheid op de werkvloer: Taboe of toch niet?

Mentale gezondheid. Voor de één is het een onderwerp waar liever niet over wordt gepraat, terwijl het voor de ander helaas dagelijkse kost is. Hoe je er ook over denkt, één ding is zeker: anno 2024 kunnen we er niet meer omheen. Het is tijd om het taboe te doorbreken, vooral op de werkvloer.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Hoe maak je een goede eerste indruk?

Sollicitatietips

Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk.
Lees meer
Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Sollicitatietips

Wat te doen als je niet aan alle functie-eisen voldoet? Maar wel die baan wil!

Ken jij het ook? Je ziet de perfecte baan voorbijkomen, maar helaas voldoe je niet volledig aan het gestelde eisenprofiel, terwijl de functieomschrijving wel al jouw wensen afvinkt. Toch besluit je niet te solliciteren en dat is zonde! Een werkgever zoekt namelijk niet altijd een kandidaat die 100 procent aan alle eisen voldoet. Wij leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je toch die baan weet te bemachtigen. Ook wanneer je niet aan alle functie-eisen voldoet.
Lees meer
Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Sollicitatietips

Wat is de gebruikelijke sollicitatieprocedure?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super! Maar nu? Wat kun je verwachten en hoe verloopt de procedure? Om je hierbij op weg te helpen, bespreken we in deze blog de gebruikelijke sollicitatieprocedure.
Lees meer
Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Algemeen

Duurzame inzetbaarheid: hoe houd je medewerkers gemotiveerd met generatiemanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt steeds belangrijker. Met het oog op de huidige personeelstekorten wil je mensen zo lang mogelijk optimaal kunnen inzetten. Dat betekent dat je medewerkers competent, fit en bovenal gemotiveerd moet houden. Maar hoe doe je dat voor een beroepsbevolking die maar liefst vijf verschillende generaties telt, ieder met hun eigen talenten, beperkingen, drijfveren en verwachtingen?
Lees meer