De zon voelt fijn en warm

Zon
3 tips om FOMO te verminderen of zelfs te verslaan

Het is zomer, wat betekent dat de zon weer lekker schijnt (meestal tenminste). Hier wordt het niet alleen lekker warm van, maar de vitamine D die wordt aangemaakt door onze huid zorgt er ook voor dat we ons prettiger voelen. Klinkt mooi, maar ieder voordeel heeft z'n nadeel; te veel zon is niet gezond. Gelukkig kunnen we zelf de schadelijke effecten van uv-straling grotendeels beperken door ons gedrag aan te passen. Zowel kantoormedewerkers in hun vrije tijd, als de groenmedewerkers, bouwvakkers en alle andere buitenwerkers onder werktijd.

Gezondheidsrisico's op de lange termijn

Verbranding door de zon is de eerste reactie van de huid. En hoewel deze reactie snel overgaat, kunnen zonverbranding en overmatige zoonblootstelling op de langere termijn verschillende risico's met zich meebrengen, met als meest voorkomende helaas nog altijd huidkanker. Voor mensen met een licht huidtype is het risico hierop aanzienlijk hoger. 

Niet zeker wat voor huidtype je zelf hebt? Op de website van KWF-kankerbestrijding kun je er via de huidtype test achter komen. 

Daarnaast is overmatige blootstelling aan uv-straling ook schadelijk voor de ogen. Het kan namelijk staar veroorzaken; een vertroebeling aan de ooglens, waardoor de kleurwaarneming en het zicht verminderen.

Beschermingsfactor

Zonkracht

De intensiteit van uv-straling die de aarde bereikt, en daarmee de maat voor hoe snel je huid verbrandt, noemen we zonkracht. Deze neemt toe naarmate de zon hoger aan de hemel staat, en is daarnaast afhankelijk van wolken, vocht en stof in de atmosfeer. Vanaf zonkracht drie is het al belangrijk om je in te smeren, en wanneer de zonkracht op vijf of hoger uitkomt, is het ook belangrijk regelmatig de schaduw op te zoeken. Op de website van bijvoorbeeld het RIVM wordt de actuele zonkracht elke twaalf minuten vermeld. 

Hoger risico voor buitenwerkers

Omdat meer blootstelling aan uv-straling zorgt voor een hoger risico op huid- en oogaandoeningen, moeten buitenwerkers extra goed oppassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schilders, bouwvakkers en groenmedewerkers. Zij krijgen per jaar een ongeveer drie keer hogere uv-dosis dan collega's die binnen werken. Twee punten die daarom juist voor buitenwerkers extra van belang zijn: 

  • Insmeren, insmeren en nog eens insmeren. Zorg dat de delen van de huid die je niet door kleding bedekt (handen, nek, gezicht) ingesmeerd zijn met zonnebrandcrème, het liefst een half uur voor je naar buiten gaat. 
  • Controleer regelmatig je lichaam op verdachte plekjes en meld veranderingen bij de bedrijfs- of huisarts. 

Daarnaast is het voor werkgevers natuurlijk ook belangrijk dat medewerkers goed beschermd zijn tegen de zon. Voor hen zijn de volgende maatregelen, waar mogelijk, efficiënte stappen om werknemers beschermd te houden: 

  • Zorg voor schaduwplekken op plaatsen waar gewerkt wordt en bij pauzeruimten en verstrek daarnaast beschermingsmiddelen. 
  • Besteed een toolbox aan de uv-straling, de gezondheidsrisico's en de mogelijke beschermingsmaatregelen. Attendeer medewerkers erop dat de zonkracht sterk kan zijn, ook op bewolkte dagen of in de schaduw. 
  • Zorg voor een positieve werksfeer op de werkplek m.b.t. zonbescherming, waarbij het normaal wordt dat men elkaar helpt en aanspreekt, net zoals wanneer iemand bijvoorbeeld zijn veiligheidshelm is vergeten. 

Wist je dat...

  • een goedkope zonnebrandcrème dezelfde bescherming geeft als duurdere zonnebrand? Het verschil zit vaak in de extra's eromheen, zoals de verpakking, geur of smeerbaarheid. 
  • je bij schaduw en bewolking toch moet smeren, omdat je anders verbrandt? Schaduw vermindert de schadelijke invloed van uv-straling, maar neemt deze niet helemaal weg. 
  • je ook met een hoge factor zonnebrandcrème gewoon bruin kan worden?